Mlekpol na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2024
Na tegorocznym Forum Rynku Spożywczego i Handlu wiceprezesi Mlekpolu omówili kierunki zrównoważonego rozwoju oraz perspektywy eksportowe produktów Spółdzielni. W pierwszym dniu konferencji Zbigniew Groszyk oraz Małgorzata Cebelińska uczestniczyli w panelach dyskusyjnych „Jedyny słuszny kierunek – zrównoważone inwestycje” oraz „Eksportowe ziemie obiecane”.
Forum Rynku Spożywczego i Handlu to jedna z kluczowych konferencji w Polsce, koncentrująca się na sektorach spożywczym, handlowym i HoReCa. Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się w terminie 4–5 listopada 2024 r. w Warszawie, gromadząc producentów, dostawców, liderów rynku oraz przedstawicieli rządu i organizacji branżowych.
Wsparcie dla zrównoważonych inwestycji
Wśród prelegentów na konferencji wystąpił Zbigniew Groszyk, wiceprezes Mlekpolu, który odniósł się do wykorzystania funduszy z Krajowego Planu Odbudowy.
– Przedmiotem wsparcia z KPO są inwestycje związane z cyfryzacją, robotyzacją oraz wdrożeniem sztucznej inteligencji, które stanowią obecnie priorytet w naszej branży. Dzięki automatyzacji możemy poprawić efektywność procesów produkcyjnych, zmniejszamy straty, lepiej zarządzamy czynnikami energetycznymi, co przekłada się na bardziej zrównoważoną produkcję – podkreślił wiceprezes Groszyk. Dodał, że Mlekpol aplikował o środki z KPO na rozwój produkcji mleka UHT oraz serów żółtych dojrzewających.
Wiceprezes Mlekpolu wspomniał również o budowie biogazowni w zakładzie w Grajewie oraz problemach z wprowadzaniem zielonej energii do sieci, wskazując na potrzebę większego zaangażowania sektora publicznego w stworzenie korzystnych warunków dla tego typu inicjatyw.
Zbigniew Groszyk poruszył także kwestię raportowania ESG:
– Już w 2025 roku chcemy opublikować pierwszy, wstępny niefinansowy raport. Mlekpol powołał w tym celu nowy dział zrównoważonego rozwoju, wspierany przez firmę zewnętrzną. Cieszymy się z tej standaryzacji i faktu, że w jasny i transparentny sposób będziemy pokazywać swoje zaangażowanie w odpowiedzialny biznes – zaznaczył.
Perspektywy eksportowe
Podczas dyskusji o eksportowych ziemiach obiecanych Małgorzata Cebelińska omówiła sytuację na rynku chińskim, zaznaczając, że eksport Mlekpolu do Chin będzie stabilny, szczególnie w zakresie mleka UHT marki Łaciate.
– Mlekpol niezmiennie realizuje politykę dywersyfikacji rynków eksportowych i oferty, na co pozwala nam rozbudowane portfolio i nowoczesne zaplecze produkcyjne. Chiny to jeden z rynków, którego segmenty chcemy zaopatrywać, zwłaszcza w cieszące się rosnącym popytem produkty tłuszczowe, jak masło i śmietanka – mówiła wiceprezes Cebelińska.
Dodała, że Mlekpol ma większe plany rozwojowe wobec regionów o tropikalnym klimacie i związanej z nim ograniczonej produkcji własnej oraz o dodatnich wskaźnikach demograficznych, jak np. państwa Azji Południowo-Wschodniej.
– Jednym z produktów eksportowych Mlekpolu jest mleko UHT, a wdrożona innowacyjna technologia jego produkcji umożliwia przechowywanie w temperaturze ponad 30 st. C nawet przez rok – podkreśliła.
Potrzeba silnej marki narodowej dla polskiej branży spożywczej
Podczas Forum wybrzmiała również potrzeba stworzenia spójnej strategii promującej polską żywność za granicą.
– Polska gospodarka powinna być rozpoznawalną marką – to wspólne zadanie dla biznesu i organów rządowych. Działania w tym zakresie powinny być długofalowe i konsekwentne, a opracowanie takiego planu leży w naszym najlepszym interesie – powiedziała Małgorzata Cebelińska, zaznaczając znaczenie wsparcia rządu i dyplomacji gospodarczej w relacjach handlowych.
– Polskim firmom potrzebna jest silna reprezentacja i wsparcie na poziomie rządowym i unijnym, obejmujące sprawną administrację. W tym zawarte są także dobrze przygotowane misje handlowe, wymiana informacji oraz szukanie potencjałów i nowych możliwości biznesowych, a nie barier – podsumowała wiceprezes Cebelińska.