„W planach mamy budowę nowoczesnej biogazowni”. Rozmowa z Marcinem Piwowarczykiem, Dyrektorem OZPM w Mrągowie
W obliczu globalnych wyzwań klimatycznych działania mające na celu ochronę środowiska i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych stają się priorytetem dla wielu firm – nie inaczej jest w przypadku Mlekpolu. Dlatego już wkrótce w OZPM w Mrągowie rozpocznie się budowa nowoczesnej biogazowni, której celem jest produkcja zielonej energii oraz wspieranie gospodarki cyrkularnej. Więcej na temat tej inwestycji oraz tego, w jaki sposób Mlekpol angażuje się w życie lokalnej społeczności, opowiada Dyrektor zakładu Marcin Piwowarczyk.
Jak wyglądają plany dotyczące rozwoju zakładu, w tym te związane ze zrównoważonym rozwojem?
Naszą kluczową inwestycją jest obecnie budowa nowoczesnej biogazowni. To ważny element polityki energetycznej Mlekpolu, zakładającej wdrażanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Celem całej Spółdzielni jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku, dlatego działania związane ze zrównoważonym rozwojem są dziś jednym z priorytetów firmy, także na poziomie poszczególnych zakładów.
Biogazownia umożliwia wytwarzanie odnawialnej, zielonej energii z odpadów, które wcześniej byłyby przeznaczone do utylizacji. Inwestycja ta przynosi zatem wiele korzyści ekologicznych. Wśród najważniejszych wymienić można: zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, ograniczenie zapotrzebowania na paliwa kopalne czy redukcję ilości odpadów poprzez ich ponowne wykorzystanie. Inwestycja ta wspiera także realizację idei zamkniętego obiegu materii i energii, co stanowi podstawę gospodarki cyrkularnej.
Pierwsza tego typu biogazownia została uruchomiona w 2023 roku przy zakładowej oczyszczalni ścieków w Grajewie, mrągowska inwestycja jest natomiast w końcowej fazie projektu. Staramy się także o zdobycie dotacji unijnych na ekologiczne przedsięwzięcia.
Jakie produkty są wytwarzane w zakładzie? Czy w planach jest poszerzenie asortymentu?
Najbardziej rozpoznawalnym produktem w naszym asortymencie jest niewątpliwie Maślanka Mrągowska – naturalna i smakowa (straciatella, truskawkowa, pieczone jabłka, brzoskwiniowa czy wieloowocowa z owocami leśnymi). Obecnie marka ta jest liderem w swojej kategorii w całej Polsce i cieszy się ogromną popularnością wśród konsumentów. W tym roku szkolnym w ramach „Programu dla szkół” smak naturalnej Maślanki Mrągowskiej będą mogli poznać uczniowie w całym kraju. To dla nas ważne, ponieważ jestem przekonany, że kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych jest kluczowe właśnie w tym okresie życia.
Poza maślanką w Mrągowie powstają fermentowane produkty pitne pod marką Milko – jogurty oraz kefiry. Posiadamy również największą linię serowarską w Polsce, która służy do produkcji serów dojrzewających oraz serów twardych typu holenderskiego i szwajcarskiego. Nowością, która niedawno pojawiła się na rynku, jest natomiast mleko odtłuszczone o podwyższonej zawartości białka, które sprawdza się szczególnie w diecie osób aktywnych fizycznie.
Za nami trzecia edycja Szlaku Maślaki Mrągowskiej. Jakie znaczenie ma ten produkt dla miasta i regionu?
Śmiało możemy powiedzieć, że Maślanka Mrągowska to symbol tego miasta, o dużym potencjale promocyjnym. Najlepiej świadczy o tym inicjatywa, którą podjęliśmy wspólnie z Urzędem Miasta, jaką jest Szlak Maślanki Mrągowskiej. Pierwsza edycja wiązała się z obchodami 25-lecia istnienia marki na rynku, ale ze względu na duże zainteresowanie tym kulinarno-turystycznym, unikatowym na skalę kraju wydarzeniem, postanowiliśmy kontynuować je w kolejnych latach.
W tegorocznych zmaganiach na Szlaku pojawiło się kilka tysięcy osób, a 300 z nich uzyskało tytuł „Zdobywcy”. W sumie w zabawie wzięło udział 32 ambasadorów – restauracji i atrakcji turystycznych – a na uczestników czekało kilkanaście autorskich potraw z maślanką w roli głównej. Finałem Szlaku Maślanki Mrągowskiej było jej święto, które odbyło się pod koniec wakacji i zgromadziło tłumy mieszkańców i turystów. Cieszy nas także dobra współpraca z władzami miasta, które doceniają wartość tego produktu i także stawiają na jego aktywną promocję.