Mlekpol o innowacjach i trendach konsumenckich na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2025

Podczas tegorocznej edycji Forum Rynku Spożywczego i Handlu eksperci Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol oraz Instytutu Innowacji Przemysłu Mleczarskiego w Mrągowie uczestniczyli w dyskusjach dotyczących cyfryzacji w projektowaniu innowacyjnych produktów mlecznych oraz trendów konsumenckich kształtujących przyszłość rynku spożywczego. Podczas wydarzenia w wręczono także certyfikat „Dobry Produkt” zdobyty przez serek kremowy lekki naturalny Łaciaty Protein+ 135g.

Od laboratorium do linii produkcyjnej

W pierwszym dniu Forum, 17 listopada, Mariusz Śliwiński, Dyrektor ds. Badań Instytutu Innowacji Przemysłu Mleczarskiego w Mrągowie, wziął udział w panelu dyskusyjnym „Innowacje i trendy w praktyce: od laboratorium do stołu”. Przedstawił perspektywę jednostki badawczo-rozwojowej, która została utworzona przez SM Mlekpol z myślą o projektowaniu innowacyjnych, prozdrowotnych i funkcjonalnych produktów mlecznych.

Panel koncentrował się na praktycznych aspektach wdrażania badań laboratoryjnych w zakładach przetwórczych. Dyskutowano o roli cyfryzacji procesów, znaczeniu monitoringu online na liniach technologicznych oraz o wyzwaniach związanych z przeniesieniem rozwiązań z poziomu prototypu do pełnej skali produkcyjnej.

 Dane z laboratoriów i z linii produkcyjnych stają się dziś jednymi z kluczowych narzędzi zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. Pozwalają szybciej reagować na odchylenia w procesie, ograniczać ryzyko i podejmować decyzje oparte na faktach, a nie przeczuciach – podkreślał Mariusz Śliwiński.

Dyrektor IIPM zwrócił również uwagę na znaczenie instalacji pilotażowych jako swoistego pomostu między laboratorium a zakładem przemysłowym. Taki etap pośredni pozwala bezpiecznie przetestować nowe technologie, zoptymalizować parametry i przygotować rozwiązania do wdrożenia na dużą skalę.
Odpowiadając na pytanie o największe wyzwania dla innowacji w branży spożywczej, Mariusz Śliwiński wskazał konieczność sprawnego skalowania procesów, budowania kultury otwartości na zmiany w przedsiębiorstwach oraz uwzględniania aspektów prawnych i ochrony własności intelektualnej przy projektowaniu nowych produktów.

Konsumenckie trendy na najbliższe lata

Drugiego dnia Forum, 18 listopada, Piotr Jankowski, Dyrektor Wydziału Handlu SM Mlekpol, uczestniczył w panelu „Konsumencka tożsamość: nowe idee i trendy”, moderowanym przez Dawida Zmudę z Grupy PTWP.

Dyskusja skupiła się na identyfikacji najważniejszych trendów konsumenckich, które będą kształtować polski rynek spożywczy do 2030 roku.

– Wyraźnie widać dziś kilka silnych nurtów. Z jednej strony mamy bardzo mocny trend zdrowotny – poszukiwanie produktów z prostym składem, czystą etykietą, funkcjonalnych, wspierających codzienną aktywność i dobrostan, z drugiej trend przyjemnościowy, w którym mimo diet i „okien żywieniowych” konsumenci chętnie sięgają po coś słodkiego. Obok tego funkcjonuje świat ulotnych mikromód napędzanych mediami społecznościowymi – czasem symbolem takiej mody staje się słowo w rodzaju „six seven”, które niewiele znaczy, a przez chwilę całkowicie dominuje młodzieżowy język – mówił Piotr Jankowski.

Wyzwania związane z dostępem do półki

Dyrektor Wydziału Handlu SM Mlekpol zwrócił także uwagę na rosnącą rolę sieci handlowych w kształtowaniu oferty rynkowej oraz zmianę struktury decyzji zakupowych w polskich gospodarstwach domowych.

– W perspektywie najbliższych dziesięciu lat ciężar realnych decyzji zakupowych będzie spoczywał przede wszystkim na pokoleniu X i Millenialsach. Od ponad dwóch lat obserwujemy bardzo ostrą rywalizację promocyjną w tak podstawowych kategoriach jak mleko czy masło, często z powtarzalną sprzedażą poniżej ceny zakupu. Takie akcje są finansowane głównie z budżetów sieci detalicznych i prowadzą do przesuwania strumienia klientów w stronę wybranych graczy, dalszej koncentracji rynku oraz umacniania marek własnych. Dla producentów ogromnym wyzwaniem staje się dziś nie tylko wprowadzenie innowacyjnego produktu na półkę, ale również utrzymanie go pod marką producenta – coraz częściej słyszymy, że dalsza współpraca jest możliwa pod warunkiem przeniesienia produktu do portfolio marki własnej detalisty – podkreślił Piotr Jankowski.

W jego ocenie jednym z kluczowych zagadnień najbliższych lat będzie bardziej przejrzyste uregulowanie zasad wchodzenia producentów na półki oraz wypracowanie równowagi między markami własnymi a markami producentów, tak aby konsumenci mieli realny wybór, a innowacje mogły trwale zaistnieć na rynku.

Kolejne wyróżnienie dla linii Łaciaty Protein+

Podczas uroczystej gali towarzyszącej Forum Rynku Spożywczego i Handlu Prezes Zarządu SM Mlekpol Tadeusz Mroczkowski odebrał certyfikat „Dobry Produkt” dla serka kremowego lekkiego naturalnego Łaciatego Protein+ 135 g. To kolejne wyróżnienie dla linii wysokobiałkowych produktów Spółdzielni.