O Zakładzie w Grajewie opowiada jego Dyrektor

Wywiad z Panem Tadeuszem Mroczkowskim

W Grajewie zaczyna się historia Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol. Jakie były jej początki? Od czego zaczęto budować potęgę Mlekpolu?

Historia Mlekpolu sięga 1976 roku, wtedy powstał Zakład Mleczarski w Grajewie. 12 listopada 1980 roku powołano Spółdzielnię Mleczarską „Mlekpol” w Grajewie. Pierwsze grajewskie mleko popłynęło 4 lipca 1982 roku. W latach 80. Mlekpol produkował mleko, śmietanę, masło, twarogi i twarożki z przeznaczeniem na rynek lokalny. Przełomowym momentem było wprowadzenie na rynek w 1995 roku marki Łaciate (mleka UHT), które do dzisiaj jest najbardziej znanym i najczęściej nagradzanym produktem w swojej kategorii. Tak się składa, że w tym samym roku rozpoczęła się także moja przygoda z Mlekpolem.

Przez 40 lat stawialiście na ciągły rozwój. Jakie były milowe kroki dla grajewskiego Zakładu?

Zdobycie mocnej pozycji na rynku było możliwe dzięki zbudowaniu i rozwojowi własnej bazy surowcowej. Od 1995 rozpoczęliśmy proces powiększania firmy poprzez przyłączanie głównie sąsiednich mleczarni, w chwili obecnej mamy w grupie 13 nowoczesnych i wysoko wyspecjalizowanych zakładów przetwórczych, które były modernizowane dzięki zaangażowaniu Zarządu i wszystkich pracowników.

Jakie obecnie produkty są rezultatem pracy Waszej fabryki? Które z nich najbardziej cenią konsumenci?

W chwili obecnej w Zakładzie w Grajewie produkowane jest mleko, masło i miksy tłuszczowe, serki ziarniste typu cottage cheese oraz grani, twarogi, mleko w proszku, sery konfekcjonowane. Najwyżej cenionymi produktami z Grajewa są wyroby marek: Łaciate, Mlekpol i Mazurski Smak. Łaciate to najbardziej rozpoznawalna marka mleka i produktów mlecznych na polskim rynku. Dzięki nim nie tylko zdobyliśmy, ale także od lat utrzymujemy silną pozycję rynkową.

Jaka część Waszej produkcji trafia zagranicę? Jaki asortyment i gdzie cieszy się największą popularnością?

Ponad 30% wyrobów wysyłamy za granicę. Głównym odbiorcą, zwłaszcza produktów świeżych, o krótkim terminie przydatności do spożycia, są kraje europejskie, takie jak: Niemcy, Holandia, Bułgaria, Wielka Brytania, Włochy czy Grecja. W przypadku bardziej odległych rynków Azji, Ameryki Płd. czy Dalekiego Wschodu ze względu na długi transport morski, największą popularnością cieszą się produkty o długim terminie przydatności do spożycia, takie jak wyroby UHT, masło, sery oraz mleko w proszku.

Jakie inwestycje planowane są w najbliższym czasie w Zakładzie w Grajewie? Szykujecie dla konsumentów nabiału produktowe nowości?

W najbliższym czasie realizowane będą dwa duże projekty. Pierwszy to opracowanie innowacyjnego mleka UHT o przedłużonej trwałości do 12 miesięcy w obrocie handlowym, ze szczególnym uwzględnieniem odporności na warunki panujące podczas długotrwałego transportu morskiego. Mleko produkowane według nowej technologii będzie miało zmniejszony posmak „mleka gotowanego” oraz jaśniejszą barwę, dzięki czemu osiągnie jakość jeszcze bardziej zbliżoną do mleka świeżego. Mleko będzie przeznaczone przede wszystkim na eksport na odległe egzotyczne rynki, w szczególności do Chin oraz krajów zrzeszonych w ASEAN.

Drugi projekt to innowacyjna technologia produkcji tłuszczów mlecznych – masła i bezwodnego tłuszczu mlekowego o ulepszonych cechach reologicznych, sensorycznych i żywieniowych w szczególności o wystandaryzowanych cechach smaku, zapachu, tekstury oraz wartościach prozdrowotnych (witaminy D3, K2, MFGM). W obecnej sytuacji stanu epidemicznego uwaga konsumentów coraz bardziej jest skoncentrowana na żywności wspomagającej profilaktykę zdrowotną. Coraz bardziej świadomi konsumenci skupiają uwagę na dbaniu o odporność, stąd nasze wysiłki na rzecz bardziej otwartego podejścia do tej kategorii żywności. Oba projekty będą dofinasowane z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Szybka Ścieżka – Agrotech”.

Czy obecność Zakładu SM Mlekpol w Grajewie wpływa na życie lokalnej społeczności? Jako jeden z największych pracodawców w regionie jesteście pewnie chlubą i wizytówką tego miasta. W jakie lokalne inicjatywy chętnie się angażujecie?

Jesteśmy wiodącym polskim producentem w branży mleczarskiej, który skupuje bezpośrednio od rolników najwięcej mleka w Polsce. 40-letnią historię Mlekpolu stworzyli pracujący w niej ludzie. Prowadzimy działalność w imieniu i na rzecz swoich członków. Mleko pozyskujemy od polskich producentów z najczystszych terenów Polski. Produkujemy wysokiej jakości produkty na rynek polski i światowy, troszcząc się o bezpieczeństwo pracowników, środowisko oraz lokalną społeczność. Od lat aktywnie wspieramy rozwój sportu wśród dzieci i młodzieży poprzez dofinansowanie zakupu sprzętu i odzieży sportowej. Ponadto od kilku lat współorganizujemy zawody kolarskie Milko Mazury MTB. Podstawowym celem naszych działań marketingowych skierowanych do dzieci jest promowanie zdrowego stylu życia z naciskiem na racjonalne odżywianie, aktywność fizyczną i działania proekologiczne w ramach, których proponujemy konkursy oraz warsztaty ekologiczne dla dzieci. Przykładem jest między innymi najnowsza kampania mleczek smakowych Łaciate.